EN LA DEFENSA D'UNA SANITAT PÚBLICA SOCIALMENT EFICIENT

divendres, 23 de gener de 2015

Les conexions de GILEAD fabricant del Sofosbuvir per el tractament de la Hepatitis C amb la banca, les multinacionals i càrrecs de l'administració política al més alt nivell als EEUU

Volem difondre una informació molt documentada signada per una persona militant de la CNT de Córdoba que colabora amb la plataforma d'afectats per la hepatitis C d'aquella ciutat, i que hem conegut a través de CAS Madrid i YoSi Sanidad Universal
http://cordoba.cnt.es/gilead-hepatitisc-bolsa-o-vida
A més de dades sobre estimacions del preu real dels medicaments trobem un Consell d'Administració de GILEAD amb un ex ministre d'exteriors belga i un ex president de la consultora PWC. També ens assabentem de que un 85% de les accions de l'empresa estan en mans de les quatre empreses de gestió i inversió globals més grans Vanguard Group, Fidelity Investment, State Street Corporation y Capital Group de les que aquest informe ens dona alguns detalls que provoquen interés i implicació dels lectors.

dimarts, 20 de gener de 2015

El Visc+ i els preus dels medicaments fan necesssaria una política de investigació pròpia i independent de la Industria

FADSP 20 Gener 2015:
Des d'alguns col·lectius professionals s'estan llançant missatges que aquesta és una situació normal i que és gairebé impossible trobar facultatius sense conflictes d'interès amb la indústria farmacèutica.

Des de la Federació d'Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública volem puntualitzar que:

       1.- És un fet contrastat que tots els membres de la Comissió creada pel Ministeri tenen relacions amb les grans multinacionals farmacèutiques, entre les quals destaca l'empresa Gilead que comercialitza el Sovaldi a un preu exorbitant, sense relació amb les despeses ocasionades en la investigació ni en la fabricació del mateix.

       2.- És fals que la majoria dels facultatius del Sistema Sanitari Públic rebin favors o beneficis dels laboratoris, tot i les agressives polítiques de màrqueting destinades a influenciar sobre la seva prescripció, que suposen entre 20-40% de la facturació. La pròpia FADSP és un exemple d'aquest compromís.

       3.- Aquesta estratègia de generalitzar els conflictes d'interès a tota la professió mèdica està dirigida a exonerar i fer acceptable la composició d'una comissió que ha de prendre importants decisions per al sistema sanitari (sotmès a importants retallades per l'actual Govern sumades a les polítiques privatitzadores del Govern Catala) i per als afectats per Hepatitis C.

       4.- Els protocols d'actuació serveixen de guia als professionals del sistema, i tenen enormes repercussions en la salut dels pacients i en la despesa sanitària present i futur. En aquest cas, els experts han d'elaborar un pla estratègic, és a dir una guia per a tots els serveis de salut sobre un procés freqüent com és l'hepatitis C (en elaboració a Catalunya a instancies d'afectats i professionals), en una situació molt especial, on hi ha una forta confrontació entre els interessos de la indústria, els drets dels pacients i el SNS. La responsabilitat és enorme i és inexplicable que el Ministre Alonso hagi seleccionat a experts amb forts interessos creuats amb Gilead. http://www.fadsp.org/

       5.- Per acabar amb unes pràctiques que incrementen des de fa anys, de manera irracional i innecessària, la despesa sanitària, cal que el Sistema Nacional de Salut desenvolupi d'una vegada per totes una política de recerca pròpia i independent de la indústria, aprofitant seus importants recursos econòmics i humans, formi als seus professionals al marge dels laboratoris i controli les estratègies de màrqueting de la indústria farmacèutica.

divendres, 9 de gener de 2015

Reflexions de la FADSP sobre el tractament de la Hepatits C

La Sanitat Pública espanyola que ha estat sotmesa pel PP a un procés intensiu de retallades, deteriorament, desmantellament i privatització es troba ara amb una nova crisi provocada per l'aparició d'un nou tractament contra el virus de l'hepatitis C, la seva aprovació pel Ministeri de Sanitat a un preu clarament excessiu i la manca d'accés al mateix d'un nombrós grup de malalts.

      En aquesta situació des de la Federació d'Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública hem d'assenyalar:

           1) La gestió del problema per part del Ministeri de Sanitat, com ja va succeir amb l'Ebola, ha estat nefasta. Des del Ministeri es va aprovar el finançament públic del tractament a un preu exorbitant, cent vegades superior al seu cost de producció, però a més sense fer una projecció de les persones que necessitarien tractament i sense aprovar un pressupost adequat per atendre-les, alhora que es feien promeses irresponsables (cal recordar que la Sra Mato va prometre l'accés al tractament a l'octubre de 2014 i avui, al gener de 2015 només uns pocs han estat tractats).

             2) La informació davant l'opinió pública per part de les autoritats sanitàries ha estat pràcticament absent de manera que el que s'ha generalitzat són els missatges de la multinacional farmacèutica que ofereixen un panorama idíl·lic de l'eficàcia i la manca d'efectes secundaris del sofosbuvir, que encara que sembla presentar un important avanç en el tractament de la malaltia no deixa de tenir interrogants en ambdós aspectes.

             3) Sembla que en aquests moments estan en tràmit d'aprovació altres tractaments contra el virus de l'hepatitis C d'eficàcia similar i menor cost, per la qual cosa és ben possible que la multinacional farmacèutica que el comercialitza esta intentant aprofitar-se de la ineptitud del Ministeri de Sanitat i de la situació dels pacients, per ocupar una situació hegemònica en el mercat.

Per tot això des de la FADSP exigim:

           1.- Transparència en la informació sanitària sobre fàrmacs i tecnologies, evitant la utilització i la infiltració dels centres sanitaris i de les associacions de pacients per part de la indústria farmacèutica. Els malalts greus exigiran, com és normal, qualsevol teràpia que pugui curar, sobretot si es publicita com "píndola miraculosa", però només la publicació de tota la informació rellevant sobre els assajos clínics i l'evolució dels pacients tractats, podran fer conèixer els beneficis reals i els perjudicis d'aquests fàrmacs, per a prendre decisions basades en la major evidència disponible.

           2.- Creació d'un comitè científic - tècnic per part del Ministeri de Sanitat i del Consell Interterritorial del SNS que tingui les següents tasques: Una, elaborar i actualitzar d'acord a l'evidència científica un protocol d'actuació / tractament dels malalts amb hepatitis C; Dos, garantir que els malalts que reuneixin les condicions recollida en el mateix rebin el tractament de manera immediata; Tres, elaborar un registre del tractament dels malalts amb hepatitis C al nostre país, i l'eficàcia i efectes adversos dels mateixos; Quatre, canalitzar la informació sobre la malaltia i el seu tractament davant l'opinió pública i mantenir un contacte continuat i fluid amb els afectats.

             3.- Cal revisar d'una manera immediata el cost del tractament amb Sofosbuvir, ajustant-lo a la inversió realitzada en la seva investigació i fabricació i a uns beneficis raonables per a l'empresa. Si Gilead persisteix en mantenir preus centenars de vegades superiors al cost real del fàrmac, ha de fabricar-se com a genèric. Les lleis internacionals ho permeten en casos especials de salut pública com el que ens ocupa.

      A la FADSP considerem nefasta per al SNS i per a la salut dels pacients aquesta política farmacèutica, que permet que la indústria jugui en borsa amb la nostra salut. Creiem que només amb el control públic de la informació, la docència i la investigació podrem aconseguir un sistema sanitari sostenible i una pràctica clínica eficient i segura per a tota la població.

Federació d'Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública 6 de Gener 2015