EN LA DEFENSA D'UNA SANITAT PÚBLICA SOCIALMENT EFICIENT

divendres, 21 d’agost de 2015

El Protocol del Departament de Salut per al maneig del Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH) no ha complert la Resolució 84/VIII que el Parlament de Catalunya li va fer l’any 2007

La presentació del Protocol per al maneig del TDAH infanto-juvenil en el Sistema Sanitari Català –pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya el passat 6 de maig ha sigut contestat per professionals de la Salut Mental (veure el document http://consensotdah.blogspot.com/ ) per restringir els criteris de diagnosi i reduir a tan sols un els tractaments psicològics existents. ...     ... A la Guia del 2010 (del Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad del Gobierno de España  que ha estat rebutjada per la Federació d’Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública) es diu que ..."No es de obligado cumplimiento ni sustituye el juicio clínico del personal sanitario”. ...(a l'actual protocol del Departament de Salut) es pretén justificar la imposició d’una formació i pràctica clínica d’acord amb un sol model: el biomèdic-cognitiu-conductual.......
.... sense proves diagnòstiques comprovades i comprovables, considerem que no s’ajusta al rigor científic, ni a l’evidència clínica actual, les afirmacions sobre el TDAH que es manifesten al Protocol .....  considerem molt greu que el Departament de Salut, a través dels seus canals de comunicació amb la ciutadania, com per exemple Canal Salut,  faci afirmacions  ....  tals com definir el TDAH com “una malaltia crònica” que “acostuma” aparèixer durant la infància i que encara “no se’n coneix la causa exacta”, ....
Proposen:  Que el Pla Director de Salut Mental retiri el Protocol i elabori una Guia  clínicament consensuada, no tan sols amb la patronal i/o majoria de representants dels grans proveïdors privats (com s'ha fet amb l'actual protocol) sinó amb tots els representants dels centres de salut mental infanto-juvenil de Catalunya, i en coordinació amb el Departament d'Ensenyament y el Departament de Benestar Social i Família.

diumenge, 9 d’agost de 2015

No s'ha perdut l'esperit crític. Aquí en tenim una mostra a l'Escola Politècnica Federal de Lausana

L'estudiant Gene Bunin es va retirar decepcionat del doctorat que era a punt de concluir. En una carta questiona la formació i sobre tot el propòsit més orientat a lo mercantil que als beneficis socials de la seva investigació.
...  La alternativa, ( a renunciar a les pròpies opinions)  ....  es mentirte a ti mismo y encontrar argumentos para estar moralmente cómodo y con esto de alguna manera convencerte de que lo que estás haciendo tiene un valor científico importante. Para quienes la obtención de un doctorado es un deber inamovible (normalmente por razones financieras) la elección, aunque trágica, es obvia.
El verdadero problema es que este hábito puede fácilmente ser llevado más allá de los estudios de posgrado, hasta que el estudiante mismo llegue a ser como el investigador, con la mentalidad inversa de “es importante porque he gastado muchos años de mi vida trabajando en ello”. ....
... el sistema actual de publica-o-perece hace difícil el mantener un laboratorio mientras se trabaja en problemas que requieren cuando menos de diez años de trabajo antes de que se pueda reportar el más pequeño de los resultados preliminares. Peor aún, los resultados pueden llegar a no ser entendidos, lo que en algunos casos es el equivalente a ser rechazados por la comunidad científica.
...  escribir un montón de artículos de valor cuestionable acerca de un tema popular parece ser una muy buena manera de avanzar en tu carrera académica en estos días. Las ventajas son evidentes : no hay necesidad de convencer a nadie de que el tema es pertinente y es muy probable que seas más citado ya que más personas pueden trabajar en cosas similares .....   esto no sólo lleva a favorecer la cantidad sobre la calidad, sino que muchos investigadores, habiéndose hecho dependientes de este efecto de arrastre, después necesitan encontrar formas de mantenerlo vivo incluso cuando el campo comienza a estancarse.

...  En la EPFL (escola politècnica Federal de Lausana) el rector nos manda un correo electrónico cada año diciendo lo bien que la escuela está ubicada en los rankings. Yo siempre me pregunto cuál es el punto de estos correos. ¿Por qué habría de preocuparle a los científicos si la institución está ubicada en la décima u onceava posición por tal o cual comité? ¿Se trata de elevar nuestros ya hinchados egos? ¿No sería mejor si el rector nos enviara un reporte anual donde se mostrara la forma en que el trabajo de la EPFL está afectando el mundo o como éste ha contribuido a resolver ciertos problemas importantes?
http://www.las2orillas.co/la-academia-es-ciencia-es-negocio/